مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22665 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

راههاي موفقيت در دين كدام است و چگونه مي توانيم جزء بندگان اصلح خداوندشويم؟
براي اين كه در راه دينداري و بندگي خداوند موفق باشيم بايد در زندگي برنامه ريزي كنيم، برخي از برنامه هاي مفيد عبارتند از: 1- مراقبه و محاسبه: در آغاز هر كاري كمي مكث كنيد اگر واجب است حتماً انجام دهيد اگر حرام است حتماً ترك كنيد و اگر نه حرام است نه واجب در انجام و ترك آن مختاريد اين سه چيز را قبل از انجام هر كاري مشخص كنيد سپس انجام دهيد. اصل اين توجه و مراقبه چندين فايده دارد اولاً انسان به حرام نمي افتد و نيز واجبي از او ترك نمي شود. ثانياً: انسان را از غفلت شبانه روزي مي گيرد. ثالثاً: ترك حرام و فعل واجب به قصد قربت خود عبادت به حساب مي آيد مي توان فعل تمام واجبات و ترك تمام محرمات را به قصد قربت انجام داد حتي افعالي كه نه واجب هستند نه حرام مي توان با قصد قربت آنها را عبادي كرد مثلاً خوابيدن با اين قصد باشد كه تجديد نيرو شود تا انسان عبادت خدا كند و... شب به محاسبه بنشيند كه آيا مراقبه طول روز را خوب انجام داده يا نه. اگر خوب انجام داده و نه تنها در اول هر كاري مراقبه اش را انجام داده بلكه آن كار را طبق مراقبه انجام داده مثلاً اگر در اول فهميد فلان كار حرام است در عمل هم آن را ترك كرده يا اگر در اول فهميد واجب است در عمل آن را انجام داده اينجا شكر خداي را هر چند زباني به جا آورد و اگر خوب انجام نداده علت يابي كند تا به مرور نقص ها و علت عدم موفقيت را كشف كند تا بعد از سال ها به جايي برسد كه حتي يك گناه از او صادر نشود و خلاصه اين كه مدار مراقبه و محاسبه شما انجام واجبات و ترك محرمات مي باشد. حضرت علي(ع) مي فرمايند: {Hان هذه النفس لامارة بالسوء فمن اهملها، جمحت به الي المآثم H}؛{M همانا اين نفس پيوسته به بدي و زشتي امر مي كند پس هر كسي آن را مهمل به حال خود واگذارد (ولي او انسان را رها نمي كند و) او انسان را به سمت گناهان مي كشاندM}»، {V(الغرر والدرر، باب النفس به نقل از سر الاسراء، استاد علي سعادت پرور، ج 1، ص 305، روايت 20)V}. بنابراين مراقبه و محاسبه را بايد جدي گرفت كه از اساسي ترين دستورات اخلاقي و سازنده مي باشد. 1- نماز اول وقت: اگر كار اهمي با نماز اول وقت در تعارض نباشد نماز اول وقت را ترك نكنيد. روايات و نيز بزرگان نماز اول وقت را اكيداً سفارش كرده اند. امام صادق(ع) مي فرمايند: {Hلكل صلاة وقتان: اول و آخر، فاول الوقت افضله و ليس لاحد ان يتخذ آخر الوقتين وقتاً الا من علة و انما جعل آخرالوقت للمريض والمعتل و لمن له عذر و اول الوقت رضوان الله و آخر الوقت عفوالله H}؛{M براي هر نمازي دو وقت است: اول وقت و آخر وقت پس اول وقت برتر و با فضيلت تر است و براي كسي نشايد كه آخر وقت را وقت (نماز) اتخاذ كند مگر از روي علتي و آخر وقت فقط براي شخص بيمار و ناتوان و كسي كه داراي عذري است مي باشد و اول وقت خشنودي خدا را دربردارد ولي آخر وقت عفو خدا راM}»، {V(ميزان الحكمه، ج 5، ص 401، روايت 10390)V}. 3- مستحبات نشاطآور: از ميان مستحبات از نمازهاي نافله گرفته تا دعاي كميل و ندبه و... فقط و فقط آنهايي را انجام دهيد كه براي شما نشاطآور است و از تحميل نفس بر مستحبات پرهيز كنيد فقط به اقبال قلب بنگريد هر عمل مستحبي كه قلب بدان اقبال داشت و برايتان نشاطبخش و حال آور بود به همان اكتفا كنيد، حتي نسبت به نماز شب كه سفارش زيادي شده است اگر نشاط نداشتيد يا اصلاً نخوانيد يا خيلي خيلي خلاصه در ظرف ده دقيقه تمام يازده ركعت را با حذف مستحبات بخوانيد. 4- توسل به ائمه معصومين(ع): گاه گاهي مخصوصاً به اقتضاي حال و اقبال قلب به ائمه معصومين(ع) توسل جوييد و توفيق و حاجات خود را از آن معادن كرم بخواهيد. 5- دائم الوضوء: سعي كنيد هميشه وضودار باشيد و اگر براي شب قبل از خواب وضو بگيريد كافي است و چنانچه نيمه شب براي كاري برخاستيد و خواستيد دوباره بخوابيد وضو لازم نيست اگر آب وضو را با حوله خشك كنيد از جهتي بهتر است. 6- زيارت اهل قبور: هفته اي يك بار به زيارت اهل قبور مؤمنين و شهداي عزيز برويد و اگر وقت خلوتي را انتخاب كنيد تا تأمل بيشتري كنيد و گذرا بودن دنيا بيشتر در دلتان جا افتد خيلي بهتر است هدف اين است كه دل تكان بخورد و رغبت خود را به دنيا كم كند و به فكر آخرت و عالم قبر و قيامت بيفتد. 7- بالا بردن سطح معلومات ديني و اجتماعي خود توسط مطالعه كتب ديني مخصوصاً كتاب هاي تفسيري و شركت در جلسات سخنراني و... زيرا هيچ چيز مانند علم و آگاهي مقام انسان را بالا نمي برد و موجب نجات از گرفتاري هاي ديني و دنيوي نمي گردد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.